2
października
Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną bez PCC
Post opublikowany przez: DORADCA
Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną nie podlega opodatkowaniu krajowym podatkiem kapitałowym, takim jak podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), jeżeli wspólnicy nie wnieśli nowych wkładów kapitałowych. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku prejudycjalnym z 17 września br. w sprawie C-197/25.
Wyrok dotyczy sporu zawisłego przed NSA między polską spółką a polskim organem podatkowym o zwrot nadpłaty PCC w związku z jej przekształceniem ze spółki komandytowej w spółkę jawną. NSA zwrócił się do TSUE z pytaniem:
„Czy art. 9 dyrektywy Rady 2008/7 należy interpretować w ten sposób, że przyznając uprawnienie państwu członkowskiemu do nieuznawania za spółki kapitałowe podmiotów, prowadzących działalność skierowaną na zysk, o których mowa w art. 2 ust. 2 dyrektywy, takich jak spółka jawna, przyznaje on dowolność państwu członkowskiemu w zakresie opodatkowania podatkiem kapitałowym tych podmiotów?”.
Trybunał orzekł, że artykuł 9 dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału należy interpretować w ten sposób, że: skorzystanie przez państwo członkowskie z uprawnienia przewidzianego w tym art. 9 nie pozwala temu państwu członkowskiemu na pobranie podatku pośredniego od przekształcenia – bez wniesienia wkładu kapitałowego – podmiotu o celu zarobkowym niewymienionego w art. 2 ust. 1 tej dyrektywy w inny podmiot o celu zarobkowym, również niewymieniony w tym przepisie. Takie przekształcenie powinno, zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. d) ppkt (i) wspomnianej dyrektywy w związku z jej art. 2 ust. 2, być zwolnione z wszelkich form podatków pośrednich, z zastrzeżeniem stosowania opłat i podatków, o których mowa w art. 6 tej dyrektywy.
TSUE uznał bowiem, że przekształcenie podmiotu o celu zarobkowym niewymienionego w art. 2 ust. 1 dyrektywy 2008/7 w inny podmiot o celu zarobkowym, też niewymieniony w tym przepisie, bez wniesienia wkładu kapitałowego, stanowi „przekształcenie spółki kapitałowej w inny rodzaj spółki kapitałowej” w rozumieniu art. 5 ust. 1 lit. d) ppkt (i) tej dyrektywy ze względu na przewidziane w art. 2 ust. 2 tej dyrektywy zrównanie spółek, stowarzyszeń lub osób prawnych prowadzących działalność skierowaną na zysk ze spółkami kapitałowymi. Państwa członkowskie mają więc – na podstawie art. 5 ust. 1 lit. d) ppkt (i) tej dyrektywy w związku z jej art. 2 ust. 2 – obowiązek zwolnienia tego rodzaju przekształceń z wszelkich form podatków pośrednich.
Trybunał uznał zatem stanowisko Rzecznika MŚP, iż zasada legalizmu fiskalnego, jako część porządku prawnego UE, stoi na przeszkodzie przyznaniu państwu członkowskiemu całkowitej dowolności w przedmiocie opodatkowania krajowym podatkiem kapitałowym podmiotów prowadzących działalność skierowaną na zysk, o których mowa w art. 2 ust. 2 dyrektywy, takich jak spółka jawna. W świetle art. 9 dyrektywy 2008/07 polska spółka jawna powinna więc być wyłączona spod zakresu opodatkowania krajowym podatkiem kapitałowym na podstawie art. 5 ust. 1 lit. d) ppkt (i) dyrektywy 2008/7.
Ten przełomowy wyrok TSUE dla wielu przedsiębiorców może być szansą na odzyskanie zapłaconego przez nich podatku od czynności cywilnoprawnych.