23
listopada
Dla kogo obowiązkowe e-Doręczenia?
Post opublikowany przez: DORADCA
e-Doręczenia, czyli usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Termin, od którego firma musi posiadać skrzynkę do e-Doręczeń, zależy od daty jej rejestracji w CEIDG albo KRS.
- Firmy, które zarejestrują działalność po 10 grudnia 2023 r. w KRS oraz od 1 stycznia 2024 r. w CEIDG, muszą zakładać skrzynki do e-Doręczeń przy okazji rejestracji tych firm odpowiednio poprzez:
-serwis Ministerstwa Sprawiedliwości
bądź
-we wniosku o założenie adresu do e-Doręczeń: https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/709
lub
-we wniosku o rejestrację firmy: https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/736 - firmy, które powstały przed tymi datami, muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń w określonym terminie:
-firmy z KRS do 10 marca 2024 r.,
-firmy z CEIDG – do 30 września 2026 r.
Do 2029 r. wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia. Od 10 grudnia 2023 r. administracja publiczna, urzędy centralne i inne podmioty publiczne będą miały obowiązek korzystania z e-Doręczeń.
Także od 10 grudnia 2023 r. osoby wykonujące niektóre zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek komunikowania się przez skrzynkę do e-Doręczeń – tj. mieć adres do e-Doręczeń wpisany do BAE i doręczać pisma na adres do e-Doręczeń podmiotom, które z niego korzystają. Dotyczy to: adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, rzeczników patentowych i notariuszy.
Chcesz dowiedzieć się więcej o skrzynce do e-Doręczeń? Zapraszamy na konsultacje z naszymi doradcami.