22
września
Będzie podatek od usług cyfrowych?
Post opublikowany przez: DORADCA
Rząd przygotowuje wprowadzenie 3% bezpośredniego podatku od skonsolidowanych przychodów największych podmiotów operujących na rynku cyfrowym, tzn. firm o przychodach powyżej 750 mln EUR globalnie.
Opodatkowaniu – z wyjątkami – mają podlegać:
1. usługi interfejsu cyfrowego – tj. udostępniania wielostronnego cyfrowego oprogramowania, które umożliwiają interakcję między użytkownikami. Takie usługi obejmują platformy, które pozwalają na wymianę informacji, towarów lub usług pomiędzy różnymi stronami – jak np. marketplace’y, aplikacje umożliwiające współdzielenie zasobów (np. aplikacje taksówkarskie), czy też inne platformy, które ułatwiają dokonywanie transakcji lub komunikację między użytkownikami (media społecznościowe).
2. usługi cyfrowej reklamy ukierunkowanej (profilowanie) – tj. umieszczanie, za pośrednictwem interfejsu cyfrowego, konkretnych reklam skierowanych do określonych użytkowników. Usługa ta oparta jest na budowaniu profilu użytkownika na podstawie pozyskanych o nim informacji oraz dostosowywania reklam do jego indywidualnych preferencji i zachowań. Przykładem są reklamy wyświetlane na platformach społecznościowych czy w wyszukiwarkach internetowych (ang. search engine marketing – SEM).
3. usługi przekazywania danych – usługi oparte na sprzedaży lub licencjonowaniu danych, które zostały zgromadzone na temat użytkowników i ich działań na platformach (np. o zainteresowaniach użytkowników, ich nawykach zakupowych, lokalizacji czy innych danych wydedukowanych z tego, w jaki sposób osoba wchodzi w interakcję z interfejsami cyfrowymi – np. do ww. celów marketingowych lub do podnoszenia skuteczności świadczonych usług).