8
stycznia
Najlepsze i najgorsze przepisy podatkowe 2024 roku – poznaj wyniki rankingu!
Post opublikowany przez: DORADCA
Oto wyniki XXI edycji corocznego rankingu „BUBLE i HITY Podatkowe” w 2024 roku. To prestiżowe zestawienie, przygotowane na podstawie propozycji przedsiębiorców, wskazuje przepisy, które w mijającym roku wywołały najwięcej emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Eksperci z Zespołu Doradców Podatkowych w Krakowie po raz kolejny wraz z redakcją magazynu „Doradca Podatkowy” opracowali pełne zestawienie, które pokazuje, jak polskie prawo podatkowe wpłynęło na życie przedsiębiorców i podatników w 2024 roku.
HITY – Najlepsze przepisy podatkowe w 2024 roku
Co wyróżnia HITY? To przepisy, które przynoszą korzyści podatnikom lub ułatwiają prowadzenie działalności. Ich wprowadzenie ma pozytywny wpływ na codzienne życie i funkcjonowanie przedsiębiorców.
KLIKNIJ >>> ZWYCIĘZCY W KATEGORII HITY <<< KLIKNIJ
1. Odroczenie obligatoryjnego KSeF – nowelizacja ustawy o VAT przesunęła obowiązek wystawiania e-faktur na 1 lutego 2026 r. Ministerstwo Finansów zapewniło też, że przedstawi propozycje uproszczeń obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz zaproponuje etapowe wejście w życie obowiązkowej
e-faktury.
2. Wakacje składkowe – od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy mogą składać do ZUS wnioski o zwolnienie ze składek na ubezpieczenia społeczne za wybrany miesiąc w roku. Mogą skorzystać z wakacji składkowych, jeśli: są mikroprzedsiębiorcami wpisanymi do CEIDG, ubezpieczają do 10 osób (siebie i maksymalnie 9 innych osób) i ich obrót nie przekracza 2 mln euro. Z rozwiązania można skorzystać od grudnia 2024 r.
3. Więcej pomocy de minimis – Nowelizacja przewiduje możliwość udzielania pomocy de minimis w sektorach, które do tej pory były z niej wyłączone, a także zwiększa limity pomocy dla przedsiębiorców. Wartość pomocy de minimis, z jakiej może skorzystać przedsiębiorca, została zwiększona odpowiednio z 200 tys. euro do 300 tys. euro oraz z 500 tys. euro do 750 tys. euro. Zwiększono także limit pomocy de minimis w sektorze drogowego transportu towarów z 100 tys. euro do 300 tys. euro.
4. Niższy VAT dla usług kosmetycznych – zmiany w rozporządzeniu ws. obniżonych stawek podatku od towarów i usług obniżyły – z 23% do 8% – stawki VAT na określone usługi kosmetyczne od 1 kwietnia 2024 r., tj. usługi sklasyfikowane w grupowaniach PKWiU: 96.02.13.0 – Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure; ex 96.02.14.0 – Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure, świadczone w domu; 96.02.19.0 – Pozostałe usługi kosmetyczne.
5. Limit płatności gotówkowych bez zmian – Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uchyliła ograniczenia w płatnościach gotówkowych, które miały wejść w życie 1 stycznia 2024 r. To oznacza, że konsumenci będą mogli nadal bez ograniczeń płacić gotówką, a limit dla przedsiębiorców pozostanie bez zmian (15 tys. złotych).
6. Częściowe dalsze zamrożenie cen za prąd, gaz i ciepło – ceny maksymalne za energię elektryczną m.in. dla odbiorców w gospodarstwach domowych i MŚP, zerowa opłata OZE, zawieszenie pobierania od odbiorców w gospodarstwach domowych tzw. opłaty mocowej.
BUBLE – Najgorsze przepisy podatkowe w 2024 roku
Co trafia na listę BUBLI? To regulacje, które zamiast pomagać, utrudniają życie. Niejasności, absurdalne rozwiązania i legislacyjne wpadki – właśnie takie przepisy trafiają do tej kategorii.
KLIKNIJ >>> ZWYCIĘZCY W KATEGORII BUBLE <<< KLIKNIJ
1. Implementacja dyrektywy DAC7 – to dyrektywa unijna nakładająca nowe obowiązki sprawozdawcze na operatorów platform cyfrowych, za pośrednictwem których oferowane są towary i usługi. Przepisy wprowadzone w Polsce w połowie 2024 r. nakładają na operatorów platform cyfrowych obowiązek raportowania danych o transakcjach już od stycznia 2023 r. Konieczność retrospektywnego gromadzenia informacji oraz krótki czas na dostosowanie systemów powodują ogromne trudności organizacyjne i finansowe. Dodatkowo, za niedopełnienie obowiązków grożą surowe kary, sięgające milionów złotych. Operatorzy platform będą zobowiązani do corocznego przekazywania zebranych informacji do Szefa KAS. Dostęp do danych o transakcjach z pewnością zaowocuje wzmożonymi kontrolami sprzedawców przez urzędy skarbowe.
2. Nowe opłaty od plastików – ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej z początkiem 2024 r. nakłada nowe opłaty za jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych, opłaty te są dodatkowo objęte VAT-em.
3. Nieprzedłużenie zerowej stawki VAT na żywność – Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o nieprzedłużaniu po 31 marca 2024 r. okresowego obniżenia (do 0%) stawki VAT na podstawowe produkty spożywcze. Z początkiem kwietnia 2024 r. stawka VAT na podstawowe produkty spożywcze została więc podwyższona z 0% do 5%.
4. 6% PCC przy hurtowym zakupie mieszkań – jeśli kupujący nabywa co najmniej 6 lokali mieszkalnych stanowiących odrębne nieruchomości w jednym lub kilku budynkach wybudowanych na jednej nieruchomości gruntowej, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lub udziały w tych lokalach albo nabył już co najmniej 5 takich lokali lub udziały w nich, stawka podatku od zawartej z tym samym kupującym umowy sprzedaży szóstego i każdego następnego takiego lokalu w tym budynku lub budynkach lub udziału w takim lokalu, wynosi 6%”. 6-procentowy PCC od zakupu 6 i kolejnego lokalu mieszkalnego będzie obowiązywał wówczas, gdy nabywane lokale (lub udziały w lokalach) będą znajdowały się
w jednym budynku lub kilku budynkach, ale wzniesionych na jednej nieruchomości gruntowej.
5. Nowy parapodatek: wpłaty na Fundusz Ochrony Rolnictwa – do wpłat na FOR są obowiązane podmioty prowadzące skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych (tzw. podmioty skupujące), będące podatnikami VAT. Wpłaty są naliczane w wysokości 0,125% wartości produktów rolnych (bez VAT) określonych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu UE, nabytych od producentów rolnych w rozumieniu art. 3 ust. 3 ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, tzn. od osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych, będących rolnikami w rozumieniu art. 3 pkt 1 unijnego rozporządzenia 2021/2115. Wartość produktów rolnych bez VAT nabytych od producenta rolnego jest ustalana na podstawie faktur VAT i faktur VAT RR uwzględnianych w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ustawy o VAT. Podmiot skupujący, który nie przekaże kwartalnej deklaracji o wysokości naliczonych wpłat na FOR w obowiązującym terminie do 26. dnia miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału, podlega karze pieniężnej w wysokości 60 zł za każdy dzień opóźnienia, ale nie wyższej niż 10 000 zł.
6. Podatek minimalny – z początkiem 2024 r. zaczął obowiązywać w Polsce minimalny podatek dochodowy (10% podstawy opodatkowania). Art. 24ca ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) reguluje minimalny podatek dochodowy od osób prawnych, wprowadzany dla uszczelnienia systemu podatkowego i ograniczenia przerzucania dochodów z polskich spółek do jurysdykcji o korzystniejszym reżimie opodatkowania. Podatek minimalny obejmuje: podatników CIT, którzy mają siedzibę lub zarząd na terytorium RP; podatkowe grupy kapitałowe; podatników CIT prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład – którzy za dany rok podatkowy ponieśli stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych (tj. z działalności operacyjnej) albo osiągnęli udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych nieprzekraczający 2%. Oprócz pewnych wyłączeń przedmiotowych, przepisów o podatku minimalnym nie stosuje się m.in. do małych podatników. Ponadto unijna dyrektywa wprowadziła globalny podatek minimalny w UE (w systemie globalnego minimalnego opodatkowania w zasadzie zyski podmiotów będących częścią grup powinny być opodatkowane efektywną stawką 15%).